Skolebestyrelsen
Referat skolebestyrelsesmøder
SKOLEBESTYRELSESMØDE 28. OKTOBER 2025 NR. 29
STED:
Rungsted Skole lærerværelset
17.30 – 20.00
Deltagere:
Ulla Wiese Christensen, Karen Lagermann, Anne Westergaard, Signe Bang Møller, Katja Vikkelsøe Skou, Stine Pagh, Lars Elmbæk, Nina Månsson Langerup, Malene Willumsen, Mette Bjerg, Josephine Kathrine Steno Brandt, Frederik Fisker, Ella Talic
Fraværende:
Karen Lagermann
Mødeleder:
Signe Bang Møller
Referent:
Mette Bjerg
1. Nyt fra skolen
-Velkommen til Josephine som træder ind i skolebestyrelsen i stedet for Malene fagerberg
-Mm.
Velkommen til Ella fra 8.B – ny elevrådsrepræsentant i skolebestyrelsen og velkommen til Josephine.
2. Nyt fra elevrådet
Overskuddet fra Rungleby går til Børnecancerfonden.
Handleplan på baggrund af trivselsmålingen:
Indsats 0-4 kl.
Fokus på toiletterne med bl.a. oplysningsvideoer.
Indsats 5-9 kl.
Fokus på mere variation i undervisningen og opmærksomhed på, at læreren ikke taler for længe.
Ønske om flere brainbreaks.
At blive til grin – der ønskes tydelige konsekvenser, hvis eleverne fx gør hinanden til grin og forstyrrer undervisningen.
Årshjul er udarbejdet for elevrådets arbejde.
Elevrådet uddeler jule- og halloweenhilsner til alle elever.
Der er et ønske om loungemøbler og muligvis også et behov for at 8.årgang kan få tid i hallen i frikvartererne.
3. Oversigt over principper. Hvilke skal vi revidere.
Punktet udskydes til næste møde
4. Inklusionspolitikken er sendt i høring igen af BSU. Der skal udarbejdes et høringssvar.
Det besluttes, at alle skolebestyrelserne laver et fælles høringssvar til inklusionspolitikken. Signe tager kontakt til de øvrige skolebestyrelses for personer.
5. Fælles fødselsdage – skolebestyrelsens anbefalinger
Drøftelse af fælles fødselsdage.
Enighed om at opfordre til fælles fødselsdage i indskolingen, så der ikke skal afholdes 25 enkeltfødselsdage.
Desuden drøftes fællearrangementer i klasserne generelt og vigtigheden af at høre børnenes ønsker til fælles arrangementer inden årets første forældremøde.
6. Forebyggelse af klassefællesskaber.
Vi opdeler os i tre grupper, hvor vi laver konkrete oplæg til kontaktforældrene i hhv. indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen
Drøftelse i grupper – Ulla indsamler og samler det hele til næste møde.
7. Planlægning af prøvehandling i november ang. Toiletter
Punktet skydes til næste møde.
8. Evt.
Møderække: 28/10 4/12 (afholdes på Rungstedlund) 26/1 3/3 14/4 27/5
SKOLEBESTYRELSESMØDE 30 SEPTEMBER 2025 NR. 28
STED:
Rungsted Skole lærerværelset
17.30 – 20.00
Deltagere:
Ulla Wiese Christensen, Karen Lagermann, Anne Westergaard, Signe Bang Møller, Katja Vikkelsøe Skou, Stine Pagh, Lars Elmbæk, Nina Månsson Langerup, Malene Willumsen, Mette Bjerg, Frederik Fisker
Afbud:
Malene Fagerberg,
Mødeleder:
Signe Bang Møller
Referent:
Karen Lagermann
1. Nyt fra skolen
- Budget 2026 – 2029
Den kommunale budgetaftale er nu landet.
• Gratis bind og tamponer på skolerne
• 0. – 3. klasse skal ikke længere have iPads til gengæld får indskolingen penge til indkøb af bøger.
Der bliver dog adgang til klassesæt.
• Der er sat penge af til løft af skolens faglokaler
• Børnehaveklassen har fra næste år skoledag fra kl. 8.00-12.00.SFOén skal dermed åbne tidligere
• Fra næste skoleår starter de nye børnehaveklasser til skolestart 1. august i stedet for 1. maj
• Økonomien til skilsmissegrupper afvikles – måske fortsætter vi og finansierer selv
• Manglende prisfremskrivninger.
2.Nyt fra elevrådet
Frederik Fisker er valgt som elevrådsformand. Ella Talic fra 8. klasse er valgt som næstformand.
Morgensamling er gennemgået og elevrådet inviteres til at byde ind med valg af sange.
Elevrådet har valgt to emner i trivselsmålingen som de ønsker der skal arbejdes med.
”Er undervisningen kedelig” og ”Er du bange for at blive til grin i skolen”.
3. Undervisernes dag 5. oktober.
Kagemænd i personalerummene.
Signe Bang Møller skriver til kontaktforældrene og opfordrer til en lille erkendtlighed eller at møde op kl. 7.50 foran hovedindgangen og vifte med flag som kontoret har købt ind.
Signe sender også et par linjer til Ulla som offentliggøres på Aula.
4.Planlægning af kontaktforældremøde. Dato og tema.
Mandag d. 26. januar 2026.
Forslag til tema: Fællesskaber. Digitale aftaler. Mangfoldighed.
Ulla skriver ud til kontaktforældrene og spørger om de har ønsker til emner.
5. Drøftelse af hvordan vi kan forbygge klassefællesskaber, så vi ikke mister elever mellemtrin/tidlig udskoling
Skolebestyrelsen er enige om, at der skal arbejdes med forebyggende indsatser og at skolen skal være tydelige i forhold til forventninger om Rungsted Skoles fællesskaber. Der skal udarbejdes tydelige retningslinjer og skabeloner til kontaktforældrene, så de også kan understøtte arbejdet med fællesskabet.
Mange gode drøftelser som vi ikke blev færdige med.
6.Skolebestyrelsens engagement.
Opfordring til medlemmerne om at være mødestabile og deltage i møderne.
Til foråret/sommer er der valg til bestyrelsen. Signe har kage med næste gang.
7. Evt.
Feedback på Rungleby:
Super uge.
Nogle synes det er mærkeligt med spåkone og nogle siger fortsat nej tak til kasino.
Elcykler ude foran skolen er et problem.
Møderække: 30/9 28/10 4/12 (afholdes på Rungstedlund) 26/1 3/3 14/4 27/5
SKOLEBESTYRELSESMØDE 28. AUGUST 2025 NR. 27
STED:
Rungsted Skole lærerværelset
17.30 – 20.00
Deltagere:
Ulla Wiese Christensen, Karen Lagermann, Anne Westergaard, Signe Bang Møller, Lars Elmbæk, Nina Månsson Langerup, Mette Bjerg, Frederik Fisker
Fravær:
Katja Vikkelsøe Skou, Malene Fagerberg, Stine Pagh, Malene Willumsen
Mødeleder:
Signe Bang Møller
Referent:
Karen Lagermann
1.Nyt fra skolen
- Skoleårets start
God start på skoleåret. Fuld personalebemanding.
I næste uge har vi Rungleby.
Trivslen er steget.
- Skolen i tal
Karaktergennemsnit på 8.6 ved de obligatoriske afgangsprøver.
Sidste skoleår stoppede 18 elever og der startede 27 elever.
Vi har haft lav personaleomsætning fra 2021 til 2025.
Vi har lavt sygefravær blandt personalet.
2. Årshjul
Undervisernes dag. Hvordan skal den markeres?
Signe har meldt sig til at være med i ansættelsesudvalget.
Lars har meldt sig til budgetudvalget.
Til foråret har vi valg til skolebestyrelsen.
3. Principper – gennemgang
Nogle principper skal udgå da de ikke er gældende mere andre skal revideres.
De bliver fordelt på året.
4. Idræt og bad. Henvendelse fra idrætslærer
Skolebestyrelsen har modtaget henvendelse fra en af vores idrætslærere, som påpeger hvor svært det er at få eleverne til at bade og i en vis grad have idrætstøj med.
Ulla har slået et slag for problematikkerne ved forældremøderne og princippet skal behandles.
Skolen overvejer at indkøbe 10 sæt lånesæt og tager et møde med idrætslærerne og brainstormer ideer.
5. Budget 2026-2029
Der skal udarbejdes et høringssvar
Kommunen er igen presset økonomisk.
Ældreområdet og det specialiserede område har stigende udgifter.
Skolebestyrelsen går sammen med LokalMED og sender et samlet høringssvar.
Ulla sender det rundt til bestyrelses- medlemmerne til kommentarer i weekenden.
Mandag morgen er deadline for at sende høringssvaret til politikerne.
6.Evt.
Møderække: 28/8 30/9 28/10 4/12 (afholdes på Rungstedlund) 26/1 3/3 14/4 27/5
Næste gang: Hvis karaktergennemsnittet i landet er kommet, præsenterer vi tallene i forhold til vores egne resultater.
Princippet for idrætsundervisningen gennemgås næste gang.
MB og Nina skal have bestyrelsesmappe
SKOLEBESTYRELSESMØDE 26. MAJ 2025 NR. 26
STED:
Rungsted Skole lærerværelset
17.30 – 20.00
Deltagere:
Ulla Wiese Christensen, Karen Lagermann, Anne Westergaard, Signe Bang Møller, Stine Pagh, Mette Bjerg, Nina Månsson Langerup, Malene Willumsen, Katja, Lars, Frederik
Afbud:
Malene Fagerberg, Niels
Mødeleder:
Signe Bang-Møller
Referent:
Karen Lagermann
1.Tilbagemelding på midler fra Rungsted Skoles Forening
Magnus præsenterede hvad skolens forenings penge bl.a. er gået til: 7. årgang har været i Zoo og lært om dyrenes habitater og 8. årgang har være i Øresundsakvariet og har bl.a. fanget fladfisk i Øresund iført vaders. To rigtig gode biologiforløb som er kommet i stand pga. den økonomiske bevilling.
2.Nyt fra skolen
Skolen aktuelt
Vi har søgt et nordisk samarbejde hvor lærere i næste skoleår skal til Færøerne samt Norge og de kommer også til os. 9. klassernes sidste skoledag gik rigtig godt. Vi skal forsøge at komme ”kagelisten” til livs og afskaffe den.
3.Nyt fra elevrådet
Elevrådet har sendt forslag til sange til morgensamling, men ikke blevet lyttet til. Der synges stadig sange, som eleverne ikke kender.
Karneval på 4. og 5. årgang gik rigtig godt.
Eleverne efterspørger ture og undervisning ud af huset.
8. årgang savner at øve den fællesfaglige prøve som de skal til eksamen i i 9. klasse. Ledelsen drøfter ønsket med naturfagslærerne.
4. Udeordning udskoling
Nuværende 8. årgang har bevist at de forvalter deres ene dag med udeordning rigtig godt. Ledelsen har besluttet:
Kommende 9. årgang får fuld udeordningen.
Kommende 8. årgang fortsætter med én dag og kommende 7. årgang får én dag fra 1. december.
Ledelsen besøger fortsat klasserne og repeterer rammerne og evt. konsekvenser.
Elevrådet giver besked til stationsstuen samt Meny.
5.Vikarprincip revideret
Det reviderede princip blev præsenteret og diskuteret.
Forslag: Når elever sendes hjem med en opgave, så bliver de sendt hjem i definerede grupper og opfordret til at løse opgaverne sammen.
En lamineret vikarseddel der hænger i klassen med rutiner. Små kort som elever med særlige behov kan aflevere til vikaren med hensyn/opmærksomheder der skal tages.
Benytte ”vikarblomst”. Vikaren sætter sit navn i blomsten hvis det har været en god time.
6.Toiletkultur
Hvordan sætter vi fokus på en god adfærd?
Drøftelse og input til høringssvar
Der lugter på toiletterne. Der bliver tegnet på spejle og ødelagt inventar på toiletterne.
Følgende blev drøftet:
Konkurrencer hvor det pæneste toilet bliver kåret.
Fluer i kummen man kan sigte efter.
Hygiejne kurser.
Et vedvarende fokus og løbende snak med eleverne.
Kan sundhedsplejersken bistå?
Et barometer hvor eleverne kan score/rate toilettet.
Involvering af elevrådet som fx kan uddele prisen for månedens pæneste toilet.
Involvere kontaktforældrene i forhold til opbakning og fokus.
7.Møderække 2025/2026
28/8 30/9 28/10 4/12 26/1 3/3 14/4 27/5
Vedtaget.
8.Årsberetning input
Signe laver årsberetning.
Bestyrelsen kom med input.
9.Evaluering af året der gik
En opmærksomhed: Der har været svingende deltagelse. Vi håber på bedre fremmøde i næste skoleår.
Skolens personale sætter stor pris på det gode samarbejde vi har med bestyrelsesmedlemmerne.
Det var en succes at afholde vores december-møde på Karen Blixen museet.
10.Evt.
Ledelsen sørger for kage ved første møde i næste skoleår.
Vi møder op til budgetdialogmødet på Rådhuset d. 17/6.
SKOLEBESTYRELSESMØDE 29. APRIL 2025 NR. 25
STED:
Rungsted Skole lærerværelset
kl. 17.30 – 20.00
Deltagere:
Ulla Wiese Christensen, Karen Lagermann, Anne Westergaard, Signe Bang Møller, Stine Pagh, Mette Bjerg, Nina Månsson Langerup
Afbud:
Malene Fagerberg, Malene Willumsen, Katja, Lars, Frederik og Niels
Mødeleder:
Signe Bang-Møller
Referent:
Karen Lagermann
1.Nyt fra skolen
Skolen aktuelt
Velkommen til Nina som er nyt bestyrelsesmedlem
På fredag starter prøverne og 9. klasserne har snart sidste skoledag.
2.Nyt fra elevrådet
Status udearealer
Elev
Elevrådsformand og skoleleder har afholdt møder med forskellige firmaer med henblik på opgradering af Store gård. Vi har ikke penge nok i forhold til hvad det koster. Vi vil forsøge at indsamle penge når vi afholder Rungleby.
Forslag: at gøre det tydeligt for forældrene hvad vi samler penge ind til, så det er konkret og tydeligt hvad pengene går til.
3.Orientering om undersøgelse ang. SFO2
Politikerne har besluttet at det skal undersøges om man kan samle SFO2 ét sted og have et tilbud på tværs af skolerne.
Ledere, forældre og skolerne er blevet interviewet.
Bestyrelsesformanden har deltaget i møde på kommunen og signaleret vores modstand mod et tværkommunalt SFO-tilbud.
Undersøgelsens resultat præsenteres i juni.
4.Ferieplaner 26/27 & 27/28
Ferieplanerne er vedtaget.
5.Hvordan optimerer vi bevægelsesaktiviteter i frikvartererne og kan gøre brug af vores udearealer på en anden måde.
Vi starter med at drøfte emnet på afd. møderne
Elevrådet skal også drøfte hvordan udearealerne kan benyttes mere struktureret og med faste regler
6.Høring om ”Politik for inkluderende og meningsfulde læringsfællesskaber for børn og unge i Hørsholm Kommune”
Stine laver et udkast til høringssvar og ledelsen finpudser og sender afsted.
Drøftelse og input til høringssvar
7.Evaluering af Princip 8 Vikar
Drøftelse & input
Ledelsen reviderer princippet som præsenteres på næste møde
8.Evt.
Opslagstavle med de gode SFO-tilbud ved indgangen i stedet for der hvor den er nu? Drøftes med Anja
Placering af computeren hvor SFO-børnene tjekkes ud.
Punkt til næste gang: Opfølgning på at eleverne synes toiletterne er ulækre.
SKOLEBESTYRELSESMØDE 5. MARTS 2025 NR. 24
STED:
Rungsted Skole lærerværelset
17.30 – 20.00
Deltagere:
Ulla Wiese Christensen, Karen Lagermann, Anne Westergaard, Signe Bang Møller, Stine Pagh, Lars Elmbæk, Malene Willumsen, Mette Bjerg, Frederik
Fravær:
Katja Skou Vikkelsøe, Malene Fagerberg, Niels
Mødeleder:
Signe Bang-Møller
Referent:
Karen Lagermann
1. Nyt fra skolen
Skolen aktuelt
Ulla: Der afholdes lige nu tre dages talentcamp. Elever fra 1. – 4. klasse har skrevet motiverede ansøgninger og 24 elever deltager i projekt ”Fremtidens skole”.
De to nye ledere er startet (indskoling- og SFO/klub leder). De er begge kommet rigtig godt om bord, og vi er meget glade og tilfredse i ledelsen.
2. Nyt fra elevrådet
Elev: Udskolingen og elevrådet er i fuld gang med at tænke på – og forberede gallafesten som afholdes i maj. 135 elever deltager.
Elevrådet har drøftet næste skoleårs Rungleby og overskrifter: Enten Japan, det gamle København eller Los Angelas.
Elevrådet har besluttet ikke at bruge penge på bolde til klasserne – men i stedet dele ud ved juletid/påske til klasserne.
3. Budget 2025
Ulla: Budgettet blev præsenteret.
Under punktet var der en del kommentarer i forhold til toilethygiejne. Vi drøftede diverse belønningssystemer for at motivere eleverne til at holde toiletterne pæne og rene.
Bestyrelsen har foreslået personalefrugtordning, som skolen undersøger hvad koster.
Vi ønsker fastelavnsboller til hele skolen og ikke kun i klub og indskoling.
Budgettet er godkendt.
4. Høringssvar styrelsesvedtægt
Skolebestyrelen har en anke imod at hæve klassekvotienten i børnehaveklassen fra 24 til 26 elever og formulerer et høringssvar hvor vi markerer vores bekymring og uenighed.
5. Planlægning af suppleringsvalg
Vi mangler et bestyrelsesmedlem.
Skolen sender info osv. ud og der er valgmøde d. 1. april 2025.
6. Nedlæggelse af forening – oprettelse af ny ”forening
Vi kan få en bankkonto hos Frivillighedscentret og så administrerer det hele og sikrer os lovgivningsmæssigt. Vi kan have max 50.000kr stående. Vi har derfor 100.000kr som skal bruges nu.
Forslag:
- Forskønnelse af Store gård/Frederik sender liste til UC om elevrådets ønsker. Malene W sender kontakt på firma til UC
7. Trivselskommissionens anbefalinger
En drøftelse. Er der temaer vi som bestyrelse skal drøfte videre
Forslag om temaer der skal drøftes:
- Anbefaling 8- det digitale liv
- Anbefaling 15 - frivillighed
- Anbefaling 19 - et stærkere almenområde
- Anbefaling 29 – krop og bevægelse
Forslag om at henvende sig til alle kontaktforældre om Sex og samfunds materiale
Skolen nævner aktivitetsgårdvagterne i påskebrevet.
Forslag om at samarbejde med RG om det lokale valgfag. Undervisningen varetages af en gymnasielærer og en lærer fra grundskolen er med.
Møderække: 5/3 24/4 26/5
SKOLEBESTYRELSESMØDE 30. JANUAR 2025 NR. 23
STED:
Rungsted Lund
Kontaktforældremøde: 17.00 – 19.00
Skolebestyrelsesmøde: 19.00 – 20.00
Deltagere:
Ulla Wiese Christensen, Karen Lagermann, Anne Westergaard, Signe Bang Møller, Katja Vikkelsøe Skou, Stine Pagh, Lars Elmbæk, Malene Willumsen, Mette Bjerg, Frederik
Fravær:
Niels, Malene Fagerberg
Mødeleder:
Signe Bang Møller
Referent:
Karen Lagermann
1. Kontaktforældremøde
2. Skoledagens længde i henhold til Folkeskolens kvalitetsprogram
Ulla: I næste skoleår er der skåret i fagrækken og der lægges op til at lave så kort en skoledag som muligt.
Vi tildeler fortsat en trivselstime til alle årgange. Alle årgange på nær 3. årgang får reduceret deres skema.
Forkortelse af skoledagens længde er vedtaget af en enig skolebestyrelse.
3. Høringssvar ny styrelsesvedtægt
BSU har behandlet en ændring af styrelsesvedtægten for Hørsholm Kommunes skolevæsen og godkendt at sende den i høring
Bestyrelserne kan frem til d. 10. marts sende deres høringssvar om ændringerne i styrelsesvedtægten til
dos-post@horsholm.dk.
Opdateringen sker på baggrund af ny lovgivning fra folketinget og aftaler indgået i kommunalbestyrelsen, som er beskrevet i det vedhæftede brev. Lige nu opdateres styrelsesvedtægten altså ikke ift. folkeskolens kvalitetsprogram. Vi er i gang med at få overblik over, hvilke ændringer der er nødvendige ifm. implementeringen af folkeskolens kvalitetsprogram, så styrelsesvedtægten bliver med al sandsynlighed opdateret igen på et senere tidspunkt.
Skolebestyrelsen ønsker at indgive en kommentar til klassekvotienten. Signe og Stine laver et udkast og går i dialog med de andre skoler. Inden næste bestyrelsesmøde kan vi nå at kigge det igennem.
4. Evt. Punkter til næste møde:
• Vi skal nedlægge vores forening
• Vi skal lave skolesuppleringsvalg (Peter er trådt ud).
Møderække: 30/1 5/3 29/4 26/5
SKOLEBESTYRELSESMØDE 4. DECEMBER 2024 NR. 22
STED:
Rungsted Lund
Deltagere:
Ulla Wiese Christensen, Karen Lagermann, Anne Westergaard, Signe Bang Møller, Katja Vikkelsøe Skou, Malene Fagerberg, Stine Pagh, Lars Elmbæk, Malene Willumsen, Mette Bjerg, Niels og Frederik
Fravær:
Peter Bjørn Fenger
Mødeleder:
Signe Bang Møller
Referent:
Karen Lagermann
1.Rundvisning om Karen Blixens liv & værk og præsentation af skolens partnerskab
Elisabeth Ibh som er lærer på Rungsted skole og også omviser på Rungstedlund gav bestyrelsen en rundvisning.
2.Fremlæggelse af princip 9
Efter sidste mødes input til princippet, har Ulla og Karen revideret Princip 9 og det er vedtaget.
3.Nyt fra skolen og elevrådet
Elevrådet ønsker at få tid på fællessamlingerne, hvor de kan give meddelelser.
Elevrådet refererede hvad de har drøftet på deres møder bl.a. mulighed for kantineordning og opgradering af Store gård. Elevrådet ønsker at drøfte skolens princip for lejrskoler.
Skolen har travlt med at ansætte personale. Lige nu mangler vi kun at ansætte en afdelingsleder til indskolingen. Signe deltager ved samtalerne.
Vi har hyldet 7.a som har vundet Projekt Edison landsfinalen og dermed 10.000kr til klassekassen.
I weekenden tager elever og lærere fra 6. årgang til Odense og dyster i Lego League. 6. årgang vandt en 2. plads i lokalfinalen.
Møderække: 4/12 30/1 5/3 24/4 26/5
SKOLEBESTYRELSESMØDE 29. OKTOBER 2024 NR. 21
STED:
Rungsted Skole lærerværelset
Deltagere:
Ulla Wiese Christensen, Karen Lagermann, Anne Westergaard, Signe Bang Møller, Katja Vikkelsøe Skou, Malene Fagerberg, Lars Elmbæk, Mette Bjerg,
Fravær:
Niels Pontoppidan, Malene Willumsen, Peter Bjørn Fenger, Stine Pagh, Camille Meelby Jensen
Mødeleder: Malene Fagerberg
Referent: Karen Lagermann
1. Nyt fra skolen
Skolen aktuelt
Rolig periode fra sommer til efterårsferie. Lavt konfliktniveau.
Vi har lærere der skal på barsel, og er ved at få barselsvikarer på plads.
Vores SFO-leder, Pernille, træder af og overgår til en ledig stilling i klubben. Stillingen er slået op.
Der skal vælges to nye medlemmer ind i skolens forening: Katja og Lars er nye medlemmer.
Finalerne i Lego League (6. årg.) og Projekt Edison (7. årg.) nærmer sig. Det fylder meget på de to årgange.
Vi er glade for vores mange nye lærerpraktikanter, som bidrager med ekstra hænder og opmærksomhed i undervisningen.
2. Nyt fra elevrådet
Intet at bemærke
3. Ny konstituering af skolebestyrelsen
Malene Fagerberg ønsker at træde tilbage
Malene beskrev, hvad der ligger af opgaver som skolebestyrelsesformand samt tidsforbruget.
Signe Bang Møller stiller op som formand og Katja Vikkelsøe Skou som næstformand – begge er valgt (Stine Pagh høres, om hun ønsker at fortsætte i en delt konstituering som næstformand).
4. Folkeskolens kvalitetsprogram – folkeskoleudspil
Ulla præsenterede overordnet hvad der ligger i udspillet. Det grundlæggende budskab er at folkeskolen i højere grad skal være praksisorienteret.
Det første vi ser ind i i næste skoleår, er løftet af de fagligst svage elever. Skolebestyrelsen får en større rolle.
Fagplanerne ændres med lempelse og reducering af de faglige mål.
5. Revidering af princip 9: Forældrenes ansvar
Drøftelse i grupper.
Ledelsen gennemskriver forslagene og præsenterer princippet på næste skolebestyrelsesmøde.
6. Planlægning af kontaktforældremøde: invitation og indhold
Kontaktforældremødet afholdes d. 30. januar kl. 17-19 og derefter afholdes der bestyrelsesmøde til kl. 20.00.
Der skal sendes invitation og dagsorden ud. Inspirationsbrochure udformes til nye forældre
Punkter til dagsorden:
Præsentation af bestyrelsen og deltagerne
Bestyrelsen fortæller om forældreansvar samt hvad der rører sig lige nu i bestyrelsen, Runde med hvad der optager årgangene.
7. Evt.
Ansættelsessamtaler til SFO-lederstilling afholdes d. 20/11 kl. 16-20 og d. 26/11 kl. 16-19.
Ledelsen + Anne Westergaard + Katja Vikkelsøe + en sfo medarbejder deltager i samtalerne.
SKOLEBESTYRELSESMØDE 30. SEPTEMBER 2024 NR. 20
STED:
Rungsted Skole lærerværelset
Deltagere:
Ulla Wiese Christensen, Karen Lagermann, Anne Westergaard, Signe Bang Møller, Katja Vikkelsøe Skou, Stine Pagh, Malene Willumsen, Mette Bjerg
Fravær:
Malene Fagerberg, Lars Elmbæk, Peter Bjørn Fenger
Mødeleder:
Referent: Karen Lagermann
1. Nyt fra skolen
Skolen aktuelt
- Vi har haft en rigtig god skolens fødselsdag, med boder og sang for 0. – 5. årgang. Næste år afholder vi Rungleby for hele skolen.
- Vi er praktikskole og modtager både 1. og 3. års studerende efter efterårsferien.
- Vi skal hen over de næste år implementere 33 nye initiativer som ligger i det politiske folkeskoleudspil.
- Indskolingen har haft forfatterbesøg af Sallys far (Thomas Brunstrøm). Kæmpe succes og der arbejdes i klasserne med en masse forskellige initiativer.
- RS har opnået kommunens højeste karaktergennemsnit ved 9. klasserne afgangsprøver
2. Nyt fra elevrådet
Elevrådet har på baggrund af trivselsmålingen udvalgt følg. to punkter der skal arbejdes videre med:
- • Lærerne skal prioritere elevernes ideer til undervisning
- • Rene toiletter
Der ønskes en bold til hver klasse og skolen bevilliger penge til dette.
3. Budget 2025-2028
Hørsholm Kommune har fået et positivt budget, som sikrer ro om velfærden. Der bliver ikke skåret i skolernes økonomi.
Den planlagte daginstitution på Rungsted skole er bl.a. taget af bordet.
Der tilføres ca. 1 mio. kr. til hver skole til de fysiske læringsmiljøer
4. Undervisernes dag d. 5. oktober
Vi fejrer dagen mandag d. 8. oktober. Signe og Katja kommer på skolen om morgenen og går på besøg i alle klasser med en lille erkendelse til personalet.
Signe skriver ud til alle kontaktforældre og minder om dagen.
5. Planlægning af kontaktforældremøde: Tidspunkt og indhold
Drøftelse og beslutning Kl. 18.45 – 19.00
Der afholdes kontaktforældremøde d. 30. januar kl. 17.00-19.00 og bestyrelsen afholder derefter møde til kl. 20.00.
Tema: forældreansvar og fokus på det gode skolehjemsamarbejde i form af forpligtende aftaler som støtter op om børnenes trivsel. Sætte rammerne og ambitionsniveauet.
Der bydes velkommen og intro om skolebestyrelsens arbejde. Skolebestyrelsen er vært og faciliterer mødet.
På mødet kan der indsamles input fra hinanden. UC og KL skriver ud til kontaktforældrene i alle klasser og spørger om de har input.
6. National trivselsmåling
Undersøgelsen er et øjebliksbillede af tilstanden i klassen.
På landsplan er resultaterne gået meget tilbage, på RS er vi gået lidt tilbage.
Vi har en procesplan for behandling af resultaterne, som sikrer at der arbejdes med udvalgte trivselspunkter via handleplaner.
0. – 3. klasse scorer højt. Der er høj trivsel. Der skal dog arbejdes med to punkter: rene toiletter og elevinddragelse.
4. – 9. klasse scorer også højt. Der skal arbejdes med: lærerne skal inddrage elevernes ideer til undervisningens tilrettelæggelse og rene toiletter.
Skolen følger op på handleplanerne flere gange inden næste måling.
7. Hvordan kan vi fastholde 5. årgang i klubben?
Forældre oplever lige nu, at en del elever ikke bruger klubben. Det skaber en dominoeffekt.
Drøftelse og input Kl. 19.15 – 19.40 Der er 26 børn indmeldt fra 5. årgang og der er mellem 0 og 13 børn der har benyttet klubben i sidste uge.
Vi er kede af at børnene går hjem til tomme huse og måske mødes på skærmen i stedet.
Der er lavet en nyt gratis tilbud oppe i idrætsparkens lokaler, hvor børn kan opholde sig inden de skal til sport.
Bestyrelsen har viden om at mange børn på 5. årgang:
- Synes klubben er meget kedelig
- Går til sport efter skoletid
- Men fredagsbingo er populært
- Måske skal aktiviteterne struktureres mere
- Det foreslås at personalet spørger børnene hvad de synes er interessant
- Eleverne vil gerne have et kor/spille instrumenter – mikrofoner og festtøj
- Flere ture og klubaftner med dæmpet lys og diskokugler (4. årgang)
- De vil gerne styre salget og blive inddraget i madlavning
- De ønsker sig spil, ostebane, hinkesten, at dryppe lys.
- De vil gerne undervise i yoga og have abonnement på fx Top model og Wendy blade.
8. Evt.
Der er kommet feedback fra forældrene til Felix, som sidste gang præsenterede ”Den sunde automat”. De er ærgerlige over bestyrelsens beslutning om et afslag på at stille automaten op.
Feedback er videregivet til bestyrelsen.
SKOLEBESTYRELSESMØDE 29. AUGUST 2024 NR. 19
STED:
Rungsted Skole lærerværelset
Deltagere:
Ulla Wiese Christensen, Karen Lagermann, Anne Westergaard, Mette Bjerg, Signe Bang Møller, Katja Vikkelsøe Skou, Malene Fagerberg, Malene Willumsen, Niels
Fravær:
Stine Pagh, Lars Elmbæk, Camille, Peter Bjørn Fenger
Mødeleder: Malene Fagerberg
Referent: Karen Lagermann
1. Nyt fra skolen
- Skolen aktuelt
Vi har haft en god start på skoleåret.
Niels 9.b er valgt som elevrådsformand og Camille 9.a som næstformand.
Velkommen til Mette Bjerg der er ny lærerrepræsentant.
Vi fik en læreropsigelse i sommerferien. En ny lærer er ansat og hun starter på mandag.
2. Nyt fra elevrådet
Felix 7.A præsenterer ”Den sunde automat”
Felix har på flot vis præsenteret sin automat. Bestyrelsen har drøftet at vi må takke nej, og Ulla og Karen formulerer et svar til Felix.
Der ligger 10.000kr til elevrådet og de skal bruges i dette kalenderår.
Elevrådet kommer til at arbejde med trivselsundersøgelsen inden for udvalgte emner.
3. Årshjul
Se oplæg i bilag
Næste møde starter nede ved ”Haver til maver”.
Forslag til drøftelser i skolebestyrelsen i løbet af året:
- Styrke klassefællesskabet/kontaktforældrene
- Forebygge krænkelsessager
4. Budget 2025-2028
Der skal udarbejdes et høringssvar
Ulla tilretter sidste års høringssvar med tilføjelser og ændringer og sender.
5. Evt.
Ved næste års forældremøder skal skolebestyrelsen være repræsenteret.
Fortsat fokus på fravær til skolebestyrelsesmøder
Forældrerepræsentanter
Bestyrelsesformand
Signe Bang-Møller
E-mail: signebangmoeller@gmail.com
Næstformand
Stine Pagh
E-mail: Stinepagh@gmail.com
Katja Vikkelsø Skou
E-mail: katja.skou@gmail.com
Medlemmer
Lars Elmbæk
E-mail: lars@elmbaek.com
Malene T. Villumsen
E-mail: malene@villumsen.dk
Nina Månsson Langerup
E-mail: Nina_maansson@hotmail.com
Josephine Kathrine Steno Brandt
E-mail: josephinestenobrandt@gmail.com
Skoleledelsen
Skoleleder
Ulla Wiese Christensen
E-mail: uch@horsholm.dk
Viceskoleleder
Karen Lagermann
E-mail: kala@horsholm.dk
Elevrepræsentanter
Frederik Fisker Birk 9.X/ Elevrådsformand
Ella Talic 8.B/ Næstformand
Medarbejderrepræsentanter
Anne Westergaard
Mette Bjerg
Dit barn - din skole - dit valg
I foråret 2026 er der valg til skolebestyrelserne i Hørsholm Kommune. Du kan deltage aktivt ved at stille op som kandidat, komme til eventuelle valgmøder og ved at afgive din stemme. Husk at det er dit barn, din skole og dit valg!
Forældre i skolebestyrelsen
Der skal vælges syv forældrerepræsentanter og syv suppleanter på folkeskolerne.
Der skal vælges fem forældrerepræsentanter og fem suppleanter på specialskolen Lundevejsskolen.
Forældrerepræsentanterne vælges for fire år ad gangen.
Ud over forældrene, består skolebestyrelsen af to medarbejdervalgte og to elevvalgte repræsentanter.
Skolelederen og souschefen varetager bestyrelsens sekretariatsfunktion sammen med lederen af skolefritidsordningen. De har ikke stemmeret.
Det arbejdes der med
Skolebestyrelsen samarbejder inden for de mål og rammer, som er fastlagt af Folketinget og kommunalbestyrelsen. Skolebestyrelsens arbejde omfatter, at fastsætte principper for skolens virksomhed, herunder
- Undervisningens organisering
- Samarbejdet mellem skole og hjem
- Underretning af hjemmene om elevernes udbytte af undervisningen
- Arbejdets fordeling mellem lærerne
- Fællesarrangementer for eleverne i skoletiden
- Lejrskoleophold, udsendelse i praktik m.v.
- Skolefritidsordningens virksomhed
Derudover godkender skolebestyrelsen blandt andet skolens budget og undervisningsmidler, samt fastsætter ordensregler for skolen.
Hvordan vælges skolebestyrelsen
Informationer om eventuelle afholdelser af valgmøder kan findes på skolernes hjemmeside.
I løbet af marts kan skolen vælge at indkalde alle forældre til et såkaldt valgmøde. På mødet giver ledelsen en redegørelse for valgets regler, og kandidaterne kan præsentere sig og skolens forældre kan stille spørgsmål.
Valg eller fredsvalg
Kan alle kandidater blive enige om en prioriteret liste, er der tale om fredsvalg. Kan kandidaterne ikke blive enige om en prioriteret liste, skal der afholdes valg.
Valget foregår som enkeltmandsvalg, hvor de kandidater, der får fleste stemmer, bliver valgt ind. Resten betragtes som suppleanter i rækkefølge efter det antal stemmer, de har fået.
Datoer for afstemningsperioden vil fremgå af kommunens hjemmeside og af hjemmesiderne på de enkelte skoler. De nyvalgte medlemmer af skolebestyrelserne tiltræder den 1. august.
Hvem har valgret og er valgbar?
Forældrerepræsentanterne vælges af og blandt de forældre, der har forældremyndighed over børn, der er indskrevet i skolen.
Derudover kan følgende personer få valgret og blive valgbare, hvis de fremsætter ønske om det til skolens leder:
Personer, der har et barn i privat familiepleje eller formidlet døgnophold, og har plejetilladelse eller godkendelse fra kommunalbestyrelsen. Tilladelsen skal være givet senest 1 år før valget. Forældremyndighedsindehaver(e) kan ikke samtidig deltage i valget.
Den, der har indgået ægteskab med indehaveren af forældremyndigheden over et barn, og som bor sammen med forældremyndighedsindehaveren og barnet. Det forudsættes, at forældremyndighedsindehaveren giver sin tilslutning.
Stedforældre til en elev, hvis indehaveren/indehaverne af forældremyndigheden over barnet samtykker heri.
Faderen til et barn, der er indskrevet i skolen, hvis faderskabet er fastslået og faderen bor sammen med forældremyndighedsindehaveren og barnet.
Den af de biologiske forældre, som ikke har del i forældremyndigheden, og som ikke bor sammen med forældremyndighedens indehaver. Det forudsættes, at forældremyndighedens indehaver giver sin tilslutning, og at der ikke er meddelt valgret og valgbarhed til en anden jf. pkt. 2.
Særlige forhold Hvis dit barn er tilmeldt 10. klasse på Vallerødskolen fra august 2026, skal du stemme dér.
Hvis du er medarbejder på skolen, kan du ikke vælges som forældrerepræsentant i skolebestyrelsen.
Referat skolebestyrelsesmøder 2023-2024
SKOLEBESTYRELSESMØDE 29. MAJ 2024 NR. 18
STED:
Rungsted Skole lærerværelset kl. 17.30 – 20.00
Deltagere:
Ulla Wiese Christensen, Karen Lagermann, Anne Westergaard, Signe Bang Møller, Katja Vikkelsøe Skou, Malene Fagerberg, Stine Pagh, Lars Elmbæk, Peter Bjørn Fenger, Malene Willumsen, Jette Ernstsen, Augusta, Niels
Suppleanter: Esben Christensen, Marie Fridorf
Fravær: Stine, Augusta + suppleanter
Mødeleder: Malene Fagerberg
Referent: Karen Lagermann
PUNKTER
1. Nyt fra skolen
- Skolen aktuelt
Der er stor elevtilgang for tiden, og vi ligger højt på elevantal. Vi har meget lille personaleomsætning
- Inklusionsstrategi - status
Inklusionsstrategien kører stadig i kommunalt regi. Når materialet er beskrevet, skal det i høring.
- Daginstitution status
Daginstitution: parkeringsforholdene er et knudepunkt, som bliver svært at løse optimalt.
2. Nyt fra elevrådet
God respons på året gallafest for 7. – 9. klasse. Godt program/god fest.
3. Nyt princip ”Meddelelsesbog”
Se bilag
Minimum én gang om året skal der skrives et fremadrettet fokuspunkt i dansk, matematik og den alsidige udvikling. I 7. – 9. kl. skal der desuden tilføjes et uddannelsesønske.
Ledelsen tager meddelsesbogen op på første forældremøde i næste skoleår, og viser hvordan man finder frem til sit barns meddelsesbog.
4. Årsberetning
Malene fik input til årsberetningen som hun skriver
5. Evaluere 7. årgang udeordning
Skal ordningen videreføres for kommende 7. og 8. årgang?
Det er besluttet at:
Kommende 7. årgang får én dags udeordning fra 1. december.
Kommende 8. årgang beholder deres ene dag med udeordning.
Kommende 9. årgang beholder deres fulde udgangstilladelse.
KL informerer de tre årgange om beslutningen og understreger konsekvensen af overtrædelse af ernæringsindtag samt dårlig adfærd
6. Evaluere året der gik
Det er besluttet at der afholdes 8 bestyrelsesmøder i næste skoleår og der evalueres på mødeantallet til jul.
7. Møderække skoleår 2024/2025:
29/8 30/9 30/10 3/12 30/1 5/3 24/4 26/5
8. Evt.
Intet at bemærke
SKOLEBESTYRELSESMØDE 25. APRIL 2024 NR. 17
Sted:
Rungsted Skole lærerværelset kl. 17.30 – 19.30
Deltagere:
Ulla Wiese Christensen, Karen Lagermann, Anne Westergaard, Signe Bang Møller, Katja Vikkelsøe Skou, Malene Fagerberg, Stine Pagh
Suppleanter: Esben Christensen, Marie Fridorf
Fravær: Lars Elmbæk, Peter Bjørn Fenger, Malene Willumsen, Jette Ernstsen, Augusta, Niels
Mødeleder: Malene Fagerberg
Referent: Karen Lagermann
1. Nyt fra skolen
- Skoleårets planlægning
- Daginstitution status
Information v. Ulla
Næste skoleårs planlægning er godt i gang og fagfordelingen er færdig.
Information om skolens 3-årige fokusområdet: Didaktisk fokus.
Daginstitutionens udvendige udtryk blev præsenteret og den bliver virkelig flot. Der bliver opført en ny multibane. Der bliver plads til daginstitutionens personales biler på nuværende elevcykelparkering (som flyttes til området ved grusvejen).
Skolen stiller forslag om:
- begrænset tidsparkering på hele området ml. skole og station.
- stærk cykelprofil (få flere til at cykle til skole)
2. Nyt fra elevrådet
Information v. Eleverne
Ingen elever
3. Nyt princip ”Klassesammenlægning”
Drøftelse og beslutning
Princippet er vedtaget.
4. Status med arbejdet om inklusionsstrategien
Der har været afholdt tre stormøder hvor politikerne har ladet forældre, ledere og medarbejdere komme til orde. Næste møde er d. 14. maj.
5. Nyt folkeskoleudspil
Bl.a.:
- Kortere skoledag
- I indskolingen slækkes på kompetence dækningen
- Mulighed for at give karakterer i 6. og 7. klasse
- Skolebestyrelsen får mere indflydelse
- Teknologiforståelse som valgfag bliver obligatorisk
- Der skæres fra 8 til 6 afgangsprøver
- mm.
6. Rungsted Skole forening status
Information v. Ulla
Foreningen har bevilliget penge til:
- Is første skoledag
- Tilskud til elevs fodboldcamp
- Museumsbesøg (fremover fokus på at tænke ud over museumsbesøg, som sædvanligvis forekommer – måske i stedet teaterture?) – Beslutning: 4. og 8. årgang skal i det Kongelige teater.
- Skolekor
- Julegaver til personalet (fremover fokus på at foreningens midler går til at støtte eleverne)
7. Kommunale budgetproces 2025-2028
Politikerne er i gang med næste års budget og der skal laves råderumsforslag. Der stilles forslag om at spare 6-7 mio. på skoleområdet. Budgetdialogmød d. 11. juni på Rådhuset
8. Aftale datoer for udarbejdelse af nye principper:
- Meddelelsesbogen
Aftale
Udskydes til 29/5
9. Evt.
Huske at evaluere udgangstilladelsen for 7. klasserne
Skolebestyrelsesmøde den 4. december 2023
STED:
Rungsted Skole lærerværelset
17.00 – 19.30
Deltagere:
Ulla Wiese Christensen, Karen Lagermann, Anne Westergaard, Jette Ernstsen, Lars Elmbæk, Signe Bang
Møller, Katja Vikkelsøe Skou, Malene Fagerberg, Peter Bjørn Nielsen Malene Villumsen, Stine Pagh, Augusta (9.B),
Niels (8.B)
Suppleanter:
Esben Christensen, Marie Fridorf
Fravær:
Malene Fagerberg, Jette Ernstsen, Augusta 9.b
Mødeleder:
Malene Fagerberg
Referent:
Lise-Lotte Wibe
Punkter
Nyt fra skolen
- Der er ansat ny matematik/fysiklærer til udskolingen. Mette Bogetoft begynder d. 1. januar 2024
- Første stormøde omkring inklusionsstrategien for Hørsholm Kommune i Rådhusets Kantinen finder sted d. 12/12-2023. Alle er velkommen
- HUSK – at følge op på idrætsfaciliteter/udbedre badeforhold.
Nyt fra elevrådet
- Elevråd har købt gaver ind til klasserne, bolde, brætspil og godter
- Pengene fra Rungleby er givet til Børnecancerfonden.
Kommunikation til kontaktforældrene
- Referatet kan deles på skolens forside, når det sendes til skolebestyrelsen.
- Det besluttes, at skolebestyrelsen tager stilling fra princip til princip til om der skal indhentes input fra kontaktforældregruppen
Nyt princip om mobiltelefoner & smartwatches
Princippet vedtages med den ændring, at 7. – 9 klasse ikke skal aflevere deres smartwatch. Der meldes ud inden jul til forældre.
Status foreningen
- 4. og 8. årgang skal i Det kongelige Teater, men har ikke fået billetter – de forsøger et andet teater.
- 4. årgang har været på Frilandsmuseet med Titanic.
- Ønske fra personalet
- Årskort til Eksperimentariet
- forældreforedrag om digitale medie
- Drug Rebels for udskolingen
- huskunstner til skolen.
- julegave til personalet
Evt.
Lars tager kage med til SB møde d. 23. januar
Punkter til opfølgning
Møderække: 4/12 23/1 27/2 20/3 25/4 29/5
Skolebestyrelsesmøde den 27. september 2023
STED:
Rungsted Skole lærerværelset
17.00 – 19.30
Deltagere:
Ulla Wiese Christensen, Karen Lagermann, Anne Westergaard, Jette Ernstsen, Lars Elmbæk, Signe Bang Møller, Katja Vikkelsøe Skou, Malene Fagerberg, Peter Bjørn Nielsen
Suppleanter:
Esben Christensen, Marie Fridorf
Fravær:
Malene Villumsen, Stine Pagh, Augusta (9.B), Niels (8.B)
Mødeleder:
Malene Fagerberg
Referent:
Karen Lagermann
Punkter
Besøg af BSU (Børne-skoleudvalget)
- Præsentation af skolen
- Skolen i tal
- Skolens fokusområder
- Læringscenteret med lokalebesøg
- Daginstitution
- Hvilke tanker er der i forhold til at skolen mister et større areal?
- Hvilke tanker har BSU om samarbejdet mellem skole/daginstitution, fælles brug af faciliteter, fælles køkken/kantine etc
BSU deltog med Jan Dehn, Louise Zabel og Ann Lindhart
Kontaktforældremøde d. 22/11 ”Det gode skole/hjem-samarbejde – en forventningsafstemning”
- Ulla sender invitation med dato.
- Reminder om skolens skriv om kontaktforælderrollen.
- Opfordring om at definere principper/gode vaner for inkludering af alle elever, omgangen på sociale medier og det gode forældresamarbejde.
- Genbesøge principperne hvert år på forældremødet.
- Fx komme med konkrete eksempler på principper/årshjul.
- Forventningsafstemme forældredeltagelsen i klassen.
- Modtagelse af nye forældre i klassen.
Fremtidig arbejdsgang ved skriftlige henvendelser fra forældre til skolebestyrelsen: Procedurer
- Skriftlige henvendelser til skolebestyrelsen sendes videre til formanden, som bringer henvendelsen videre til skolebestyrelsen.
Det er formanden der besvarer skriftlige henvendelser.
Evt.
Punkter til opfølgning
Møderække: 4/12 23/1 27/2 20/3 25/4 29/5