Klasseledelse
Sådan gør vi på Rungsted Skole i forbindelse med den daglige klasseledelse:
Vi sætter rammer for undervisningen
- vi er i klassen senest når klokken ringer
- vi har en rutinemæssig start på dagen
- vi afslutter timen organiseret
- vi synliggør dagsordenen for undervisningen for eleverne
- vi synliggør mål eller fokusområder for undervisningen
- vi bevidstgør eleverne om deres egen læring
- vi bruger metoder fra Cooperative Learning
- vi bruger smartboard i alle klasser
Vi udvikler løbende vores pædagogiske praksis
- vi er parate til at ændre praksis, når der er behov for det
- vi tager ansvar for vores faglige og pædagogiske opdatering og udvikling
- vi udarbejder årsplan for alle fag
- vi evaluerer eleverne løbende fagligt og socialt
- vi bidrager aktivt i forpligtende samarbejder i klasseteam og fagteam
- vi udveksler erfaringer og deler viden på tværs af team og fag
Vi har fokus på klassens trivsel
- vi respekterer eleverne for deres forskellighed
- vi medinddrager eleverne aktivt i deres egne læreprocesser
- vi holder jævnligt strukturerede klassemøder
- vi afholder AKT kurser for eleverne i ”Den gode trivsel/sociale træning”
- vi uddanner 6. klasses elever til at være skolens konfliktknuzere
Vi taler anerkendende til elever, forældre og kolleger
- vi tager udgangspunkt i potentialer og muligheder
- vi italesætter børnene og deres familier konstruktivt og positivt
- vi har en hilse-kultur
- vi respekterer hinanden og omtaler hinanden positivt – også over for børnene
- vi bruger humor – ikke ironi eller sarkasme